Temná ponuka, alebo prečo by sme sa mali vyhnúť nakupovaniu počas Black Friday?

Black Friday

Článok je prekladom textu, ktorý vyšiel v newslettri EEB (European Environmental Bureau).

Aj tento november sme sa ocitli pohltení nákupným šialenstvom. Každý deň nás niekto presviedča, aby sme sa bez rozmýšľania a výčitiek svedomia naplno oddali konzumnej horúčke.

Black Friday pôvodne vznikol v Spojených štátoch ako stratégia na vyprázdnenie zásob obchodníkov a zvýšenie tržieb pred Vianocami. Postupne sa stal celosvetovým fenoménom a pevne zakotvil v obchodných kalendároch maloobchodníkov a spoločností na celom svete.

A hoci sa zdá, že ide o deň zliav a výhodných ponúk, Black Friday je spojený s obrovskými nákladmi, ktoré si vyberajú vysokú daň pre ľudí.
Aj pre planétu.

Čierno čierna tma

Počas Black Friday sú vyprodukované tisíce ton odpadu. Dôvodom je, že mnohé výrobky skončia v koši už po niekoľkých použitiach (!!). Emisie skleníkových prudko stúpajú – aj v dôsledku prudkého nárastu výroby a prepravy.

Dopyt po rýchlom plnení objednávok núti pracovníkov v týchto odvetviach vydržať trestuhodne dlhý pracovný čas, často na úkor ich pracovných podmienok. 
To na cenovke super zľavy nenájdete.

💡 Chcete sa dozvedieť viac o trikoch, ktoré značky používajú, aby nás prinútili nakupovať za každú cenu? Pozrite so nový silný dokumentárny film Buy Now: the Shopping Conspiracy, ktorý preniká do temného sveta rýchlej módy, vyradenej techniky, predčasného opotrebovania, manipulatívneho marketingu a greenwashingu.

Rýchlo, zostal už posledný kus!

Ľudstvo spotrebúva zdroje o 75 % rýchlejšie, ako ich planéta dokáže obnoviť.
Ukazovatele zmeny klímy lámu rekordy.
Vlna katastrof sa stupňuje.

Je preto načase položiť si otázku:
Je vhodné naďalej pokračovať v oslavách dňa, ktorý nielenže spôsobuje obrovské škody životnému prostrediu, ale aj ľuďom? Dňa, ktorý udržiava model spotreby ženúci nás do záhuby?

Cena za našu nečinnosť je príliš vysoká – veď naša planéta Zem je len jedna!

Najudržateľnejší nákup je vždy ten, ktorý neurobíte.

Ak sa však nákupu niečoho nového nevyhnete, vaším sprievodcom pri výbere ekologickejších produktov môže byť environmentálna značka EÚ Ecolabel. Zaručuje najvyššie environmentálne štandardy za konkurencieschopnú cenu – od textilu a obuvi až po elektroniku a ďalšie výrobky.